**********Indretning & udstyr**********
BETJENINGSUDSTYR
– Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og
-vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme- og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.
– Pedal til kobling, bremser, speeder.
– Gearstang og herunder gearenes placering betjeningsanordning for parkeringsbremsen og rat.
– Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.
– Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel.
– Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og eventuelt olie til servostyring.
**********INSTRUMENTER OG KONTROLLYS**********
– Speedometer og temperaturmåler.
– Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser, ESC, motorlampe og evt. kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.
**********STYREAPPARAT KONTROL**********
– Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelser (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).
– Servobeholderens væskestand skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er mellem min.- og max.- mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.
**********BREMSER KONTROL**********
– Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
– Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
– Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen (efter trykudligningen) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes.
– Bremsevæskestanden skal være mellem min.- og max.- mærket. eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.
**********LYGTER**********
– Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
– Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
– Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
– Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys. ( hvis væsentligt hurtigere end sædvanligt, er det normalt tegn på defekt pære)
– Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
– Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade,
– Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
– Hornet skal have en klar, konstant tone.
**********MOTOR OG UDSTØDNING**********
– Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
– Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
– Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min.-mærker eller instruktionsbogens anvisninger.
– Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
**********BÆRENDE DELE**********
– Dæk skal have mindst1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, evt. bedømt ved slidindikator.
– Dæk og fælge skal være ubeskadigede
– Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.
– Evt. retningsbestemt dæk skal være monteret i korrekt omløbsretning.
**********SÆRLIGT UDSTYR**********
– Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.