Personvogn (B)

Herunder ses en skematisk gennemgang af de kontrolpunkter, du må forvente at skulle kontrollere såvel under uddannelsen som ved prøven og efterfølgende ved den normale brug af køretøjet

**********Indretning & udstyr**********

BETJENINGSUDSTYR

– Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og

-vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme- og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.

– Pedal til kobling, bremser, speeder.

– Gearstang og herunder gearenes placering betjeningsanordning for parkeringsbremsen og rat.

– Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.

– Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel.

– Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og eventuelt olie til servostyring.

**********INSTRUMENTER OG KONTROLLYS**********

– Speedometer og temperaturmåler.

– Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser, ESC, motorlampe og evt. kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.

**********STYREAPPARAT KONTROL**********

– Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelser (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).

– Servobeholderens væskestand skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er mellem min.- og max.- mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

**********BREMSER KONTROL**********

– Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.

– Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.

– Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen (efter trykudligningen) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes.

– Bremsevæskestanden skal være mellem min.- og max.- mærket. eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.

**********LYGTER**********

– Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.

– Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).

– Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.

– Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys. ( hvis væsentligt hurtigere end sædvanligt, er det normalt tegn på defekt pære)

– Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.

– Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade,

– Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.

– Hornet skal have en klar, konstant tone.

**********MOTOR OG UDSTØDNING**********

– Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.

– Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.

– Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min.-mærker eller instruktionsbogens anvisninger.

– Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

**********BÆRENDE DELE**********

– Dæk skal have mindst1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, evt. bedømt ved slidindikator.

– Dæk og fælge skal være ubeskadigede

– Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.

– Evt. retningsbestemt dæk skal være monteret i korrekt omløbsretning.

**********SÆRLIGT UDSTYR**********

– Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.